Witajcie w grze Dune 2000, remake klasycznej Dune 2; jednego z pierwszych RTSów w historii gier. Przed wami szansa na wcielenie się w przywódców jednego z trzech skonfliktowanych rodów. Odpuśćmy sobie ich charakterystyki - nie mają specjalnego znaczenia dla samego przebiegu rozgrywki; ważne jest to, że wybór dowolnego rodu z puli: Atrydzi, Ordosi, Harkonneni, daje nam dostęp do technologii niedostępnych innym klanom. Moim prywatnym zdaniem największe możliwości daje gra Harkonnenami, ale podkreślam raz jeszcze, że to tylko moje prywatne zdanie, bo znam ludzi, którzy dokładnie to samo mówią o Ordosach lub Atrydach. Zatem wybór rodu pozostawiam waszej decyzji...
Co znajdziecie w poniższym tekście?
Na początek ogólna charakterystyka jednostek i struktur, które występują w grze. Da wam ona przedsmak tego, czego można spodziewać się w grze. Następnie będzie nieco porad ogólnych, przydatnych dla początkującego gracza, a zakończymy przeglądem każdej z możliwych w grze misji, dla każdego rodu z osobna, już z konkretnymi poradami dotyczącej aktualnej sytuacji na froncie walki o melanż...
I sugeruję przy okazji lekturę "Diuny" Franka Herberta, na motywach której powstała ta i nie tylko ta gra lub obejrzenie filmu (kiepski, prawdę powiedziawszy) o tytule "Dune", dzięki czemu będziecie w stanie zrozumieć wiele rzeczy, które rozgrywają się w cut-scenkach i są mało zrozumiałe dla tych, którzy z marszu wzięli się za grę.
###JEDNOSTKI I STRUKTURY
JEDNOSTKI
Oddział U kogo Pancerz Energia Koszt (*)
Lekka piechota (light infantry) U wszystkich Infantry 600 50
Szturmowcy (troopers) U wszystkich Infantry 700 90
Inżynier (engineer) U wszystkich Infantry 500 400
Dudnik (thumper) U wszystkich Infantry 375 200
Sardaukar Imperium Infantry 1000 120
Fremen Atrydzi Infantry 700 NIC
Sabotażysta (saboteur) Ordosi Infantry 400 NIC
Harvester U wszystkich Mocny 4500 1200
Trike Atr. & Hark. Brak 900 300
Raider Ordosi Brak 1000 350
Quad U wszystkich Lekki 1100 400
Atr. Combat Tank Atrydzi Mocny 2100 700
Hark. Combat Tank Harkonneni Mocny 2700 700
Ord. Combat Tank Ordosi Mocny 1800 700
MCV U wszystkich Lekki 4500 2000
Missile Tank Atr. & Hark. Średni 1300 900
Siege Tank U wszystkich Średnie 1200 700
Sonic Tank Atrydzi Lekki 3000 1000 900
Devastator Tank Harkonneni Mocny 5000 1050
Deviator Ordosi Brak 1100 1000
Carryall U wszystkich Lekki 4800 1100
Ornithopter Atrydzi Lekki 900 NIC
(*) - koszt jest zależny od stopnia trudności gry
Ciekawsze bronie:
Sabotażysta - niszczy (o ile przeniknie do wrogiej bazy) budynek, do którego wejdzie.
Dudnik (thumper) - dostępny tylko w trybie multiplayer. Umie zwabiać czerwia w swe pobliże.
Inżynier - przejmuje struktury wroga.
Trike (trójkołowiec) - bardzo szybki, ale słabo uzbrojony pojazd zwiadowczy.
Raider - najlepszy pojazd zwiadowczy.
MCV - umożliwia zakładanie bazy w wybranym miejscu. Baaaardzo wolny...
Sonic Tank - doskonała broń na duże zgrupowania piechoty; wytwarza falę dźwiękową, która razi wszystko na dość dużym obszarze.
Siege Tank - ciężki czołg wsparcia piechoty. Nie sprawdza się w walce z innym czołgami, ale znakomicie rozwala piechotę i lekko opancerzone pojazdy, niszczy budowle etc.
Missile Tank - tu na odwrót - ten czołg radzi sobie z wszystkim oprócz piechoty. Jego broń ma spory zasięg i dużą siłę rażenia.
Devastator - powolny, ale potężny (najpotężniejszy!) czołg w tej grze.
Deviator - atakując wroga gazem powoduje, że na jakiś czas walczy on po naszej stronie.
Carryal - transportuje pełne żniwiarki do bazy, co znacznie przyśpiesza tempo żniw.
Ornithopter - można go użyć jako lekkiego bombowca.
_____________________________
Co jeszcze możemy spotkać?
Co U kogo Wymaga Skutek
Ręka śmierci Harkonneni Pałac rakieta z głowicą atomową, powoduje spore zniszczenia ale mało celna.
Fregata KHOAM Kosmodrom dostarcza zamówione u KHOAM towary.
Czerw -- --- atakuje każdą jednostkę w swoim zasięgu, trudny do zniszczenia, może być wykorzystywany jako broń (dudnicy/thumperzy mogą go wezwać).
####################################
BUDOWLE I STRUKTURY
#Struktury podstawowe
Płyta betonowa (Concrete) - stosowana jako fundament, znacznie zwiększa żywotność stojących na niej budowli. Struktury stojące na płycie nie ulegają samoistnej dewastacji.
Construction Yard - czyli to, od czego zaczynamy budowanie bazy; bez niego nie stworzymy nic innego na naszym placu budowy...
Elektrownia (Wind Trap) - dostarcza energii elektrycznej. Słabo opancerzony, ale i niedrogi budynek.
Rafineria (Refinery) - zamienia przyprawę na gotówkę. Każda z rafinerii jest w stanie przetworzyć i przechować przyprawę wartą 1000 kredytów. Wymaga elektrowni. Niezbyt silnie opancerzona.
Silos (Silo) - każdy silos umożliwia przechowanie przyprawy wartej 1000 kredytów.
Hi Tech Factory - umożliwia konstrukcję żniwiarek, a Atrydzi dodatkowo mogą produkować tam ornitoptery. Słabo opancerzona.
#Struktury zaawansowane
Kosmodrom (Spaceport) - umożliwia handel z kompanią KHOAM (np. zakup jednostek). Ciężkie opancerzenie!
Platforma serwisowa (Service Pod) - tu można naprawiać (nie za darmo...) uszkodzone w walce pojazdy.
Ixiańskie centrum badawcze (IX Research Center )- struktura niezbędna przy produkcji niektórych bardziej zaawansowanych systemów broni.
Pałac (Palace) - centrum dowodzenia, a ponadto dzięki niemu możemy konstruować dodatkowe pojazdy. Silnie opancerzony.
#Struktury militarne
Mur (Wall) - pasywna struktura defensywna, chroni teren przed wtargnięciem wroga, jak również przed ogniem sporej części broni. Musisz mieć elektrownię, by go postawić.
Stacja radarowa (Outpost) - system wczesnego ostrzegania, umożliwia wykrycie nadciągającego wroga.
Wieżyczka artyleryjska (Gun Turret) - aktywny system defensywny, automatycznie otwiera ogień do każdego wroga w jego zasięgu. Wymaga obecności koszar. Dość silnie opancerzona.
Wieżyczka rakietowa (Rocket Turret)- j/w, ale o większej mocy i zasięgu. Silnie opancerzona.
Koszary (Barracks) - umożliwiają "produkcję" żołnierzy (im więcej ich masz, tym szybciej pojawiają się zamówione jednostki). Musisz mieć elektrownię, by je postawić. Budynek o stosunkowo słabym opancerzeniu.
Fabryka lekkiej broni (Light Factory) - jak sama nazwa wskazuje, konstruuje lekkie rodzaje broni ;).
Fabryka broni ciężkiej (Heavy Factory)- to chyba nie wymaga wyjaśnień?
Porady ogólne, czyli 10 rad dla początkującego Diunidy
1. Nigdy nie zapominaj o ufortyfikowaniu swej bazy. Prawidłowe fortyfikacje to mury, z wieżyczkami wbudowanymi w ich strukturę; najefektywniej ustawić je na rogach murów, dzięki czemu mogą kryć ogniem dwa kierunki. Zawsze też pozostawiaj w bazie trochę oddziałów, które będą w stanie choć na chwilę powstrzymać atakującego wroga (co da czas na podesłanie posiłków lub produkcję nowych).
2. Mury stawiaj tam, gdzie teren nie jest barierą dla wrogich sił. Naucz się wykorzystywać teren jako naturalną fortecę.
3. Gdy nie ma murów, można fortyfikować się... choćby elektrowniami (ale musisz ich mieć dużo, by ew. utrata tej struktury nie naruszyła bilansu energetycznego bazy). Wbrew pozorom nie jest to aż tak drogie, a w sytuacji "nóż na gardle" czasem bywa przydatne...
4. Stawiaj swe struktury na fundamentach! Stawianie budowli na piachu powoduje ich szybką dewastację i wymaga inwestowania kasy na naprawy... Położenie fundamentów długo nie trwa, a na dłuższą metę się opłaca.
5. Nie baw się w polowania na czerwie, szczególnie gdy dysponujesz tylko lekkimi jednostkami. Po prostu ustępuj mu z drogi - to on tu rządzi, nie ty. Tym niemniej skoncentrowany ogień potrafi odstraszyć czerwia, więc jeśli ma chrapkę na twe żniwiarki czy grupę pojazdów... (Ale lepiej zawsze je ewakuować niż zadzierać z prawdziwym władcą tej planety.)
6. Nie atakuj w ciemno! Najpierw rozpoznaj strukturę baz(y) wroga, potem dopiero uderzaj od najmniej chronionego kierunku. Najczęściej są to tyły bazy.
7. Nie zawsze trzeba niszczyć wrogie struktury. Często bardziej opłaca się ją przejąć... Szczególnie w momencie gdy daje to dostęp do nowych technologii lub niedostępnych nam w inny sposób broni.
8. Uderzenie z dwóch stron, lub też wyprowadzenie "zmyłkowego" uderzenia, celem odciągnięcia wrogich jednostek od terenu głównego ataku (lub od struktury, którą chcemy przejąć) daje bardzo często nadspodziewanie dobre efekty, przynajmniej w grze z komputerem.
9. Upgradeuj zawsze to, co jest do upgradeowania!
10. Żniwiarki mogą od biedy służyć jako broń - możesz nimi np. rozjeżdżać wrogich żołnierzy.
###PRZEWODNIK PO MISJACH
Legenda:
Ponieważ w wielu misjach mamy do wyboru dwa terytoria, które możemy zaatakować, w moim przewodniku występują następujące określenia: jeśli wybrane terytoria są na tej samej wysokości, to:
- terytorium wschodnie - oznacza terytorium znajdujące się po prawej ręce gracza,
- terytorium zachodnie - obszar po lewej ręce
Jeśli terytoria uszeregowane są w pionie, to określenie:
- terytorium górne - oznacza sektor, który znajduje się wyżej,
- terytorium dolne - oznacza sektor, który znajduje się niżej.
Sorry za tę łopatologię - no ale wolę wszystko podać jak na tacy, a nie dlatego, że wątpię w waszą inteligencję ;).
•Atrydzi
Misja 1
Założenia:
Skonstruuj rafinerię i wydobądź przyprawę wartości 2500 kredytów. Do tego czasu broń się przed atakami Harkonnenów.
Dostępne budowle i struktury:
Żniwiarka, Płyta, Fabryka, Elektrownia, Rafineria, Silos.
Porady ogólne:
Właściwie nie ma co tu doradzać. Zacznij - jak zawsze zresztą - od elektrowni (Wind Trap), by mieć energię na inne budowle (tę samą radę można dać praktycznie przy każdej misji, w której mamy już postawione jakieś budowle). Harkonnenowie atakują małymi siłami i to niezbyt silnie, więc tę misję możesz potraktować jako rozgrzewkę przed późniejszymi zadaniami. W każdym razie wyślij trójkołowce na zwiady, by odsłonić mapę, a żołnierzom wydaj rozkaz Guard (klawisz G albo odpowiednia ikona w menu). Do wyboru masz dwa terytoria, ale oprócz tego, że różnią się one od siebie ilością sił jakie masz do dyspozycji (a i to bardzo niewiele), to wszystko inne pozostaje praktycznie bez zmian. Misja jest tylko rozgrzewką przed kolejnymi zadaniami...
****************************************
Misja 2
Założenia:
Zniszcz wszystkie siły Harkonnenów.
Dostępne budowle i struktury:
Light Infantry, Trike, Barracks, Light Factory, Outpost.
Porady ogólne:
Uważaj na desanty wroga. Twórz zespoły składające się z 2 żołnierzy i jednego trójkołowca, nie pozwalaj, by trójkołowce oddzieliły się od żołnierzy, bo łatwo padną łupem wroga.
Terytorium Górne:
Dysponujesz trójkołowcami i lekką piechotą, a na początku masz tylko fabrykę. Wróg ma niewiele więcej, tyle tylko, że dodatkowo ma koszary. Zaczynasz w centrum mapy. Wróg atakować będzie od południa, a jego baza ukryta jest w jednym z południowych rogów mapy. Sprawa jest prosta - postaw koszary i fabrykę lekkiej broni, po czym zmiażdż wroga zmasowanym uderzeniem.
Terytorium Dolne:
Tu wyjściowa sytuacja jest praktycznie identyczna. Tyle tylko, że wróg ma tutaj stację radarową, więc trudniej go będzie zaskoczyć, a ty bazę masz nieco bardziej na północy. Wróg również nadjedzie z południa. Reszta jest oczywista.
*******************************
Misja 3
Założenia:
Wydobądź przyprawę o wartości 5000 kredytów.
Nowe struktury i budowle: Trooper, Quad, Wall.
Porady ogólne:
Uważaj na nowego wroga: Ordosów. Są bardzo liczni i stosują taktykę błyskawicznych ataków... a ponadto póki co dysponują lepszymi pojazdami. Szybko stawiaj rafinerię i zbieraj przyprawę, zanim zrobi się gorąco. Pomyśl o stawianiu murów - kosztują niedrogo, a dadzą ci cenne sekundy ulgi. Modernizuj wszelkie możliwe struktury, które umożliwiają produkcję lepszych oddziałów (czyli Quadów). I módl się, abyś zdążył z tym wszystkim zanim Ordosi porządnie dobiorą ci się do... sam wiesz czego. A trzeba im przyznać, że szybko biorą się do rzeczy...
Terytorium Górne:
Dysponujesz Quadami, trójkołowcami i lekką piechotą, wróg przeciwstawi im Quady, lekką piechotę i Raidersy - uważaj na nie, są mocne i niebezpieczne, nie masz czego im przeciwstawić (no ale "kupą mości panowie"). Twa baza jest na zachodzie tego terytorium, Ordosi zaatakują ze wschodu. Są tam zresztą całkiem porządnie urządzeni, więc nie śpiesz się za bardzo z kontratakami, bo się sparzysz. Po prostu broń się i zbieraj przyprawę, tu nie musisz przecież zniszczyć wroga...
Terytorium Dolne:
Twe siły są niemal identyczne, ale zamiast 2 piechociarzy masz piechociarza i szturmowca. Tu również Ordosi posiadają Raidery... Twa baza mieści się na północnym wschodzie, Orodsi atakują z przeciwnej (płn.-zach.) strony.
********************************
Misja 4
Założenia:
Ochroń sicz Fremenów przed Harkonnenami. Tych ostatnich wykończ co do jednego.
Nowe struktury:
MCV, Inżynier, Combat Tank, Fabryka Ciężkiej Broni, Platforma Serwisowa.
Porady:
Tym razem mamy do wyboru tylko jedno terytorium. Do lekkiej piechoty, trójkołowców i Quadów doszły nam Combat Tanki. Wróg ma porządnie rozbudowaną bazę, włącznie z fabryką ciężkiej broni, chronioną przez pojedynczą wieżyczkę. Cały problem w tym, że baza wroga jest - mniej więcej - w połowie drogi pomiędzy twoją bazą i fremeńską siczą. Tym samym walczysz na dwa fronty, bo musisz chronić i Fremenów, i swoje struktury. Dlatego osobiście radzę stawiać mury przy swej bazie, nawet w kilku kolejnych liniach, szczególnie na północy; co prawda wróg może uderzać tak z północnego, jak i południowego wschodu... Buduj dużo elektrowni, postaraj się też stworzyć sobie rezerwowe struktury, bo raczej nie uda ci się obronić tych, które masz na początku. Produkuj głównie tylko Quady i Tanki. Gdy będziesz miał już naprawdę dużo oddziałów, podziel je na dwie grupy i atakuj równocześnie z północy i południa. Atak z północy ma zasadniczo tylko związać siły wroga (przygotuj się na ogromne straty). Prawdziwy atak na bazę wroga najlepiej wykonać z południowo-zachodniej flanki; jest tam najsłabiej chroniona. Do południowej grupy dołącz inżyniera, postaraj się przejąć wrogą fabrykę ciężkiej broni. Gdy ci się to uda, zwycięstwo masz niemal jak w banku.
*************************************
Misja 5
Założenia:
Głównym celem jest zajęcie koszar w Siczy Tabr, gdzie przetrzymywani są fremeńscy zakładnicy. Dodatkowo powinieneś odnaleźć i przejąć nielegalny Kosmodrom szmuglerów wraz z całą kontrabandą.
Nowe jednostki: Missile Tank, Carryall, High Tech Factory, Turret, Centrum Ixiańskie.
Porady:
Znów tylko jedno terytorium do wyboru i znów trudna misja. Na początku masz Quada, trójkołowca, inżynierów, lekką piechotę i szturmowców. Twa baza to koszary, rafineria, fabryka lekkiej broni. Wróg dysponuje - początkowo! - Quadami, trójkołowcami i lekką piechotą oraz szturmowcami. Tym niemniej w bazie ma też fabrykę nieco cięższych zabawek i musisz się liczyć z konsekwencjami tego wydarzenia... Szmuglerzy czają się na północny wschód od twej bazy. Harkonnenowie są na północno-zachodniej krawędzi pola gry.
Od razu upgradeuj swoje budynki. Potem naprodukuj oddziały, dołącz inżynierów i szybko idź z wizytą do przemytników. Zwróć uwagę na zegar, tykający sobie w prawym górnym rogu ekranu - pokazuje on czas, w jakim masz wykonać to zadanie; powinieneś zmieścić się w około 10 minutach, inaczej klapa. Mając kosmodrom, możesz zamówić MCV, ten zaś umożliwi rozbudowę bazy. UWAGA: ukończenie tej misji bez wcześniejszego zajęcia kosmodromu JEST PRAKTYCZNIE NIEMOŻLIWE! Kolejna uwaga: odeślij MCV do swej wyjściowej bazy, obok kosmodromu i tak nie ma miejsca na porządną bazę. Ból w tym, że MCV jest bardzo powolny, a liczy się dosłownie każda chwila (i dobrze jest go eskortować na tej trasie....).
Ponieważ Harkonnenowie nie będą czekać z założonymi rękami aż porośniesz w piórka, zadbaj o ufortyfikowanie swej bazy, a lżej opancerzone struktury buduj jak najdalej na południe. I tak czekają cię naprawdę ciężkie chwile, bo wróg będzie silnie kontratakował. Wyślij jednostki zwiadowcze (trójkołowce) w północno-zachodni róg mapy, gdzie powinieneś odkryć bazę wroga. Jej słabą stroną jest wschodnia flanka. Produkuj swoje oddziały (głównie czołgi). Gdy będziesz miał ich już odpowiednio dużo, wyślij je na wrogą bazę i zaatakuj ją od w/w flanki (spodziewaj się wieżyczek). Zaraz pojawi się tam ogromna chmara wrogich pojazdów i żołnierzy i da ci straszliwy łomot. Nie przejmuj się, tylko powoli wycofuj się, starając się maksymalnie odciągnąć wroga od bazy. Jednocześnie w momencie ataku od wschodu wyślij inżyniera (albo i więcej) i sporo czołgów, trójkołowców i Quadów w południowo-wschodni rejon mapy. Gdy walka wrze, uderz drugą grupą. Atak jest praktycznie samobójczy, bo i na południu są wieże... ale jeśli będziesz miał troszkę szczęścia, to albo inżynier przemknie się przez ogień wroga, albo wcześniej zniszczysz wieżyczki i inżynier przejdzie sobie spacerkiem. Interesuje nas tylko budynek koszar, reszta bazy może się... rozsypać ze starości. Gdy go odnajdziesz (co nie będzie trudne), wiesz przecież co masz robić. Ufff, to było trudne!
*******************************************
Misja 6
Założenia:
Rozwalić Ordosów w drobny mak!
Nowe jednostki:
Siege Tank, Spaceport
Terytorium Zachodnie:
Wróg okupuje rejony na północy mapy. Ma tam wielka bazę i dwie mini-bazy w pobliżu. Są jednak na tyle blisko, że w razie ataku na jedną z nich spodziewaj się szybkiej kontry z bazy głównej. Po ustabilizowaniu swej sytuacji zacznij od prewencyjnego uderzenia na kosmoport (patrz - porady ogólne dla tej misji). Gdy tego dokonasz, zaatakuj mini bazę na północnym zachodzie. Uderz z kierunku południowego; możesz zaatakować większością posiadanych sił, gdyż ryzyko, że z głównej bazy skontrują uderzeniem na twój "dom" jest minimalne (ale lepiej zrobić przedtem save - kto na zimne dmucha...). Gdy rozwalisz tę bazkę, zregeneruj siły i zaatakuj główną bazę od zachodu, koncentrując atak na fabrykach. Pozostała na wschodzie baz(k)a będzie już tylko miłą rozrywką...
Terytorium Wschodnie:
Zaczynasz od małej bazy na północnym wschodzie mapy. Musisz jednak oszczędnie gospodarować przestrzenią, stawiając nowe struktury. Na zachodzie jest obóz najemników, mały i słabo broniony. Daleko na południu znajduje się baza Ordosów. Atak zacznij od uderzenia na kosmodrom (patrz porady ogólne do tej misji). Tu dla odmiany wykończ najemników, by zabezpieczyć się od ciosu w plecy, gdy wyślesz swe jednostki na Ordosów. Metoda jest obojętna, nie powinno wam to sprawić większego problemu. Będzie nim natomiast główna baza Ordosów, jest bowiem bardzo silnie umocniona. Wszelako w całej bazie jest tylko jedna Heavy Factory. Spróbujcie ją zlokalizować (jest gdzieś na południu bazy), zaatakujcie wroga, tak by odciągnąć jego siły od tej fabryki (najlepiej od północy; nie dlatego że najłatwiej - ale żeby odciągnąć jak najdalej wrogie oddziały) i spróbujcie tego samego co w wypadku kosmodromu zagrania z inżynierami. Naturalnie dajcie im solidną eskortę, bo inaczej nie mają żadnych szans. Tymi siłami zaatakujcie bazę od tyłu. Zniszcz albo przejmij fabrykę (to drugie jest bardziej wskazane - zniszczyć/sprzedać zawsze można, a co się w niej wyprodukuje - to nasze ;)). Teraz naprodukuj ile możesz nowych oddziałów i atakuj od zachodu, gdzie - o ile wszystko poszło zgodnie z planem - opór powinien być w tym momencie dość symboliczny. Niszcz/przejmuj fabryki i elektrownie; wróg szybko będzie miał przechlapane!
Porady:
Pomyśl dwa razy zanim postawisz jakiś budynek. Najpierw zastanów się czy jest on niezbędny, a potem pomyśl gdzie go postawić. Brak przestrzeni na dalszą rozbudowę bazy będzie bowiem twą zmorą w tej misji. Ogólnie kluczem do sukcesu w tym zadaniu jest szybki atak na wrogi kosmodrom. W misji wschodniej znajdziecie go w południowo-wschodnim rogu mapy. W misji zachodniej - szukajcie w rogu północno-wschodnim. Ale nie atakujcie go militarnie, bo nie dacie rady - lepiej posłać z samobójczą misją oddział inżynierów. Może któryś z nich przedrze się do kosmodromu, zajmie go i sprzeda? Jeśli tak - to już jest z górki, wróg ma odciętą linię zaopatrzenia w ciężką broń.
*************************************
Misja 7
Założenia:
Wykończ Harkonnenów
Nowe jednostki:
Sonic Tank, Ornithopter, Rocket Turret
Podpowiedzi:
Miejsce, w którym zaczynasz jest całkiem przyjemne, choć niestety, w momencie gdy chcesz się bronić - mało sympatyczne, gdyż baza jest praktycznie odsłonięta z każdej strony na wrogi atak. A nie ukrywam, że bronić się będzie trzeba i to dość intensywnie, ponieważ problem jest w tym, że Harkonnenowie są aż w trzech miejscach mapy. Mała baza znajduje się na północnym wschodzie, średnia w centrum mapy, zaś największa usadowiła się w samym północno-zachodnim rogu mapki.
Porady:
Misja jest dynamiczna i bardzo zmienna. Tak ty, jak i przeciwnik otrzymacie w czasie jej trwania posiłki; ty jako pierwszy, wróg parę minut później (ale za to imperialnych sardaukarów). Warto więc wykorzystać chwilową przewagę. Na początek radzę szybo odsłonić okolicę bazy pojazdami zwiadowczymi, by wrogi atak nie był całkowitą niespodzianką. Na imperialnych szturmowców dobrze jest mieć w odwodzie sporą ilość czołgów i jeszcze więcej piechoty. Gdy wytrzymasz ich atak, to prawie już masz z górki. Naturalnie ufortyfikuj swą bazę (szczególnie na kierunku północnym i wschodnim), nie żałując wieżyczek. Wróg niejeden raz sprawdzi jak mocna jest twa obrona. Potem naprodukuj swoich inżynierów i spróbuj czy uda ci się wymęczyć sukces w natarciu na najmniejszą bazę wroga. Przy czym staraj się ją raczej przejmować, nie niszczyć. Możesz się spodziewać, że z drugiej bazy Harkonnenów szybko wyruszy ekipa ratunkowa - ale jeśli się postarasz, to przybędą za późno. Prawdę powiedziawszy możesz sobie odpuścić zaciekłą obronę tej bazy (jeśli nie masz do tego przekonania) - choć zawsze to parę budynków masz już za friko... W najgorszym wypadku staraj się zadać maksymalne straty atakującemu wrogowi i wycofuj się w kierunku swej pierwotnej bazy.
Tam odsapnij, zregeneruj siły i rzuć do walki swe ornitoptery. Zaatakuj nimi największą bazę, starając się zlokalizować Heavy Factory. Zmieć ją z powierzchni Diuny - albo też wyprodukowane w niej szybko Devastatory pokażą ci jak wgniatać wroga w piach gąsienicami czołgów! Mimo gęstej obrony p-lot, MUSISZ zniszczyć tę fabrykę! Naturalnie potem pilnuj, by wróg czasem jej nie odbudował i w ogóle by nie miał lekkiego życia. W tym czasie odtwórz swe siły naziemne. Gdy już będziesz miał ich sporo, zaatakuj średnią bazę. Tj. podziel swe siły na dwie części. W pierwszej niech będą same czołgi - udaj się nimi do najmniejszej, już zdobytej bazy, i zaatakuj z tamtego kierunku. W tym samym czasie wyślij drugi oddział (czołgi i piechotę oraz inżynierów) i atakuj od strony południa, próbując wedrzeć się przez chronioną przez wieżyczkę bramę.
Spróbuj na początek przejąć koszary. (W ogóle najlepiej przejmuj co się da.) Gdy już będziesz nowym władcą tej bazy, przyślij tu MCV; w tej bazie powinieneś szybko skonstruować Heavy Factory i Repair Pad. W tym czasie nadal atakuj główną bazę ornitopterami, koncentrując się jednak na elektrowniach, tak by brakło energii do zasilania wieżyczek. Gdy uznasz, że masz odpowiednio mocny korpus ekspedycyjny i Harkonnenowie są już wystarczająco zmiękczeni, wyślij ekipę Siege Tanków i inżynierów na północ mapy. Jednocześnie głównymi siłami spróbuj zaatakować frontalnie (od południa), w momencie gdy zaraz po kolejnym ataku ornitopterów parę elektrowni harkonneńskich właśnie przeszło w stan niebytu. To powinno osłabić wieżyczki - spróbuj wówczas rozwalić mur na północnym zachodzie wspomnianymi wcześniej Siege Tankami, a przez powstały wyłom wyślij inżynierów, by zajęli lub zniszczyli tyle elektrowni (i Construction Yard na dodatek, jak dobrze pójdzie) ile będziesz w stanie. Taka dywersja + zmasowany frontalny atak powinny szybko zdruzgotać harkonneńskie linie obronne.
********************************
Misja 8
Założenia:
Rozwal wszystkich!!!
Nowe jednostki:
Fremen, Atreides Palace
Podpowiedzi:
Taaak, północno-wschodni sektor mapy to dobre miejsce na stworzenie prawdziwej bazy-fortecy. Znów zresztą jest to konieczne, gdyż Ordosi i Harkonnenowie nieźle cię przeegzaminują. Ordosi mają średnią bazę w centrum mapy i ogromną na południowym zachodzie. Harkonneni dużo mniejszą i słabiej bronioną na południowym wschodzie.
Porady:
Po pierwsze - defensywa!!! Fortyfikuj swą bazę na wszelkie sposoby. Będą na ciebie spływały kolejne fale ataków... Gdy to wytrzymasz, wyprowadź kontrę na średnią bazę Ordosów. Miej dużo Siege i Missile Tanków, bo ich baza jest dobrze chroniona przed takimi wizytami. Nie zapomnij też o inżynierach, bo powinieneś raczej zajmować, niż niszczyć budowle. Gdy uda ci się zdobyć bazę, wróć do "domu" i regeneruj siły (naturalnie w bazie musi być cały czas sporo odwodów na wypadek ataku). Małą harkonneńską bazę najlepiej po prostu rozjechać Siege i Sonic Tankami, a i atak z powietrza na wieżyczki jest całkiem wskazany. Warto przejąć inżynierami Heavy Factory - mieć na stanie Devastatory, to dobra rzecz! Szczególnie, że najtrudniejsze dopiero przed nami. Ufortyfikuj swą nową zdobycz.
Teraz intensywnie produkuj nowe jednostki. Atak na Ordosów zacznij od uderzenia z powietrza, celem jak zawsze powinny być elektrownie i wieżyczki na kierunku twego ataku, tj. na północno-wschodniej i zachodniej flance bazy. Po ataku ornitopterów uderzaj swymi głównymi siłami. Bardzo przykrą niespodzianką mogą tu być Deviatory - ordoskie maszyny, które atakują gazem, powodującym, że twe maszyny i ludzie przechodzą na stronę Ordosów. Najlepszą metodą jest atakowanie Deviatorów masą lekkiego sprzętu (trójkołowce, Quady, piechota), dzięki czemu atak gazowy dotknie stosunkowo słabych jednostek, a ich ewentualna "zmiana barw klubowych" nie powinna cię mocno dotknąć; z drugiej stronie masa lekkich jednostek powinna szybko zniszczyć te maszyny. W czasie tych walk atakuj ornitopterami Heavy Factory Ordosów (zdaje się, że mają ich dwie). Dzięki temu szybko nauczysz oponenta pokory.
**********************************
Misja 9
Założenia:
Rozwal tych, którzy jeszcze żyją - a nie są Atrydami ;)
Nowe jednostki:
Brak
Terytorium Zachodnie:
Zaczyna się nieco nietypowo, gdyż twa baza jest w dwu częściach i co gorsza - w dwóch miejscach ;). No dobra, tak naprawdę to masz dwie niezbyt odległe od siebie mini-bazy. Ta bardziej na górze jest czymś w rodzaju obozu górniczego, ta na dole to centrum produkcyjne. Podwładni barona Harkonnena mają dwie bazy: gdzieś na wschodzie (w środku mapy) i druga na podobnej wysokości, tyle że na zachodzie. Wschodnia baza jest mocno ufortyfikowana od południa i nieco gorzej od północy. Identycznie jest z bazą zachodnią, przy czym jej północna część jest wyraźnie słabiej (co wcale nie znaczy "słabo"!) broniona. A jakby tego było mało, to Imperium ma swoją bazę w północno-wschodnim sektorze mapy. Jedyna w miarę słabo broniona droga do niej prowadzi od zachodu.
Terytorium Wschodnie:
Twe dwie mini-bazy (a właściwie jedna duża baza, ale wyraźnie rozdzielona na dwie bardzo blisko położone części) znajdują się w południowo-centralnym sektorze mapy. Są w miarę przyzwoicie przygotowane na atak od północy, zaś ukształtowanie terenu jest tutaj twoim sojusznikiem, przynajmniej w momencie gdy trzeba się bronić. A jest przed kim! Harkonneni mają 3 bazy, a Imperium wprawdzie tylko jedną, ale za to wielką jak cholera. Baz należy szukać na północy - tam są dwie największe i to poniekąd z sobą połączone. Przy nich pozostałe obozy są już naprawdę nawet niegodne wzmianki... Na tej mapie można spróbować dość ryzykowanego zagrania: wyprodukuj sporo trójkołowców i inżynierów, po czym szybko zaatakuj bazę Imperium, próbując przejąć Pałac. Mając Pałac, masz dostęp do Sardaukarów...
Porady:
Walkę zasadniczo (bo trick z atakiem na bazę Imperium w terytorium wschodnim to wyjątek potwierdzający regułę) zacznij od rozprawy z Harkonnenami. Atakuj z powietrza! Tym razem nie koncentruj się na elektrowniach - jest ich tak dużo (przynajmniej w dużych bazach), że nawet długotrwałe naloty nie zniszczą tylu z nich, by miało to jakiś wymierny skutek. Lepiej atakować Heavy Factory, by wstrzymać produkcję Devastatorów. Zapewne już niejeden raz przekonałeś się jaka jest moc ich ognia, więc rozumiesz o co biega. (Nawiasem mówiąc przy atakach na mniejsze bazy dużo bardziej kalkuluje się przejmowanie tych fabryk niż ich niszczenie...)
Gdy małe bazy zostaną starte z powierzchni Diuny lub przejęte, przyjdzie pora na większe. Nękaj je stałymi atakami z powietrza. Zauważ, że tyły dużych baz są stosunkowo słabo bronione i tam szukaj swej szansy. Nie mogąc zaszkodzić wrogowi bezpośrednio, ani rzucić go na kolana niszczeniem elektrowni, spróbuj wykończyć go finansowo. Czyli? Atakuj jego żniwiarki, silosy, rafinerie, carryale. Zbieraj przyprawę ze złóż w pobliżu jego baz, by wyczerpać te złoża. Gromadź przyprawy ile tylko można (przyda się...) i nadmiernie nie przejmuj się stratami - po to ma się przyprawę, by tworzyć nowe oddziały... A tobie będzie łatwiej niż wrogowi - przynajmniej jeśli konsekwentnie będziesz redukował mu zaopatrzenie w melanż! Tym razem nie bardzo jest sens uderzać jednym potężnym ciosem. Próbuj zamęczać wroga stałymi rajdami typu "uderz i uciekaj", z których każdy powinien coś osiągnąć - czy zniszczenie jakiejś struktury, czy destrukcję sił wroga. Jeśli będziesz konsekwentnie trzymał się tej taktyki, to moment, w którym wrogowie wywieszą białą flagę - a mówiąc ściślej ich resztki zostaną wdeptanie w piasek, nadejdzie szybciej niż myślisz!
Ave, książe Leto!
################
•Ordosi
Misja 1
Założenia:
Wydobądź przyprawę za 2500 kredytów
Nowe jednostki:
Harvester, Construction Yard, Concrete Slabs, Wind Trap, Refinery, Silo
Terytorium Zachodnie:
Złoża (obfite) przyprawy masz na południu. Ty jesteś na zachodzie i zasadniczo jesteś wystawiony na wszelkie ataki. Spodziewaj się ataków małymi siłami (piechota) i okazjonalnych desantów z powietrza.
Terytorium Wschodnie:
Siedzisz zasadniczo pośrodku mapy (choć nieco bliżej wschodniej krawędzi mapy). Przyprawy szukaj na południowym zachodzie. I tu również możesz oczekiwać licznych acz niezbyt silnych ataków.
Porady:
Nie ma co kombinować - stawiaj 2 elektrownie i rafinerię (na fundamentach), po czym zbieraj przyprawę. Trójkołowcami odsłoń mapę, ale nie szukaj zaczepki i sam nie atakuj. Chroń struktury bazy przed atakami. Uważaj na desanty z powietrza. To nie jest trudna misja...
*****************************************
Misja 2
Założenia:
Wykończ wszystkich i wszystko na planszy
Nowe jednostki:
Light Infantry, Raider, Barracks, Light Factory, Outpost
Terytorium Zachodnie:
Bazę masz w niezbyt dobrym miejscu, praktycznie wystawioną na atak z dowolnej strony; i takich ataków się spodziewaj (liczne desanty). Przyprawy szukaj na zachodzie. Harkonnenowie maja bazę na południu; nie jest duża i nie będzie trudno ją zdewastować. Atakuj od północy lub wschodu.
Terytorium Wschodnie:
Twa baza umiejscowiona jest w północnym zachodzie mapy. Teren broni ją od trzech stron, tylko południe jest łatwe do przejścia przez wroga. Solidne złoże przyprawy znajdziecie na południowym wschodzie; niestety dzieli was od niego daleka droga. A ponadto spotkacie tam ludzi barona V.H. Dlatego nie wysyłaj tam pozbawionej osłony żniwiarki, bo szybko ją stracisz. Główne siły Harkonnenów są w południowo-zachodnim rejonie mapy; tam mają swą bazę. Broni jej kilka jednostek piechoty i parka trójkołowców. Sugerowany kierunek ataku: północ i wschód.
Podpowiedzi:
Najważniejsze na początku są elektrownie i rafineria. Tę ostatnią staraj się postawić jak najbliżej pola przypraw, by skrócić czas transportu melanżu. Nie żałuj sobie elektrowni (nawet ze 4 nie zaszkodzą) i zacznij się zbroić. Koncentruj się na produkcji Raidersów, one póki co posiadają przewagę technologiczną nad Harkonnenami. Trzy Raidersy to zespół, który powinien skutecznie radzić sobie z napotkanymi jednostkami Harkonnenów. Podobna ekipa powinna wystarczyć do obrony bazy (dla pewności - niech to będą 4 jednostki tego typu). Całą wyprodukowaną nadwyżkę rzuć jednocześnie do ataku na wroga. Nie ma szans, szczególnie gdy uderzysz z dwóch kierunków jednocześnie.
***************************************
Misja 3
Założenia:
Wykończ Harkonnenów
Nowe jednostki:
Trooper, Quad, Wall
Terytorium Zachodnie:
Zaczynasz na północy mapy (tj. w samym środku północnej krawędzi). Jesteś narażony na atak od wschodu i zachodu. Przyprawy szukaj na południowym zachodzie, albo na wschodzie swej bazy. Wróg koncentruje się na południowym wschodzie terenu. Najlepiej atakować jego bazę w tym rejonie od północno-wschodniej i południowo-zachodniej strony.
Terytorium Wschodnie:
Bazę masz nieźle chronioną przez teren, przyprawy znajdziesz na zachodzie.
Wróg jest w dolnym, zachodnim rogu mapy. Jego baza jest spora, ale na północnej krawędzi nieufortyfikowana i otwarta na atak. I ten kierunek polecam.
Podpowiedzi:
Masz mury? Masz! No to fortyfikuj bazę. Na pewno będzie to opłacalna inwestycja (ale rób to z głową!, tj. tak by żniwiarka nie musiała robić objazdów). Rafinerię tradycyjnie buduj jak najbliżej pola przypraw. Jeśli idzie o militaria, to kluczem do sukcesu są tu Quady oraz szturmowcy. Resztę możesz sobie odpuścić albo używać jako osłony bazy. Odpowiednio duży zespół Quadów i szturmowców poradzi sobie z harkonneńską bazą w śpiewający sposób, szczególnie gdy wykonasz atak symultaniczny.
*************************************
Misja 4
Założenia:
Zajmij kosmodrom w Siczy Tabr
Nowe jednostki:
MCV, Engineer, Combat Tank, Heavy Factory, Repair Pad
Podpowiedzi:
Znajdujesz się w południowo-wschodnim rejonie mapy. Tym razem wróg nie będzie specjalnie nas nękał, więc nie przesadzajcie z systemami defensywnymi, choć nie oznacza to, że baza może zostać bezbronna. Koncentruj się na przygotowaniu do szybkiego ataku. Quady, czołgi i nieco inżynierów (2-3) wystarczą, by zapewnić ci sukces. Na początek oddziałem Raidersów lub Quadów oczyść teren na północy (powinno tam być kilka jednostek wroga + dwie wieżyczki strzegące drogi do centrum mapy). Pamiętaj cały czas, że potrzebujesz dość sporej mocy uderzeniowej, by zwycięsko zakończyć tę misję! Baza wroga jest w centrum mapy. Pamiętaj jednak co jest celem misji - nie zniszczenie bazy i nie eliminacja Harkonnenów (baza zresztą jest zbyt potężna by tego dokonać...), a zajęcie kosmoportu przemytników. Zatem spróbuj odkryć mapę (radar bardzo wskazany) i zorientuj się gdzie są struktury przemytników. Gdy masz już orientację w bazie (no dobra, przemytnicy są raczej na wschodzie), podsuń tam inżynierów, ale jeszcze nie atakuj! Podciągnij główne siły i zaatakuj bazę, odciągając wroga od inżynierów. Dobrze jest od razu wyeliminować wrogi radar, co umożliwi ci skuteczne wykonanie zadania.
W tym właśnie czasie inżynierowie powinni zająć się kosmoportem. Pamiętaj jednak, by wcześniej wyeliminować wieżyczki strzegące tej struktury, albo ew. rusz całą grupę inżynierów, by któryś miał szansę przejścia przez ogień zaporowy. Jedna z trudniejszych misji, nie ukrywam... ogólnie więc spodziewaj się niezłej jatki swoich jednostek. Często save'uj tę misję!
***********************************************
Misja 5
Założenia:
Wydobądź przyprawy za 15.000 kredytów
Nowe jednostki:
Carryall, High Tech Factory, Gun Turret
Porady:
Tym razem nie jest to misja ofensywna, więc koncentruj się głównie na obronie i wydobywaniu przyprawy. Tym niemniej jednak musisz wiedzieć, że bez zajęcia małej bazy Atrydów i przejęcia kontroli nad znajdującym się kosmodromem nie masz szansy na ukończenie misji. (Nie zaszkodzi też przejąć ich elektrowni.) W sumie nie jest to trudne. Ale zacznijmy od górnictwa. Musisz mieć co najmniej 3 żniwiarki i ze dwa carryale do ich przenoszenia. Tu nie ma co oszczędzać! Pamiętaj też o odpowiedniej ilości budowli (tj. silosów) do przechowania tak ogromniej ilości przyprawy. W każdym razie dzięki kosmodromowi kupisz MCV. Udaj się nim w południowo-wschodni róg mapy i buduj bazę. Złoża przyprawy znajdziesz na północny wschód od niej. Zabrzmi to dziwnie - ale to już zasadniczo wszystko, co mogę podpowiedzieć. Reszta należy do ciebie. Wbrew pozorom misja nie jest skomplikowana ani nadmiernie trudna!
****************************************
Misja 6
Założenia:
Obroń swój kosmodrom i zniszcz wszystko co żyje
Nowe jednostki:
Siege Tank, Starport
Terytorium Zachodnie:
Twa baza jest w północno-wschodnim sektorze mapy. Nieco dalej, na południu, masz swój kosmodrom; niestety jest paskudnie odsłonięty na wrogi atak i trzeba szybko go ufortyfikować. Atrydzi i Harkonnenowie (tak, tak, oba rody są w tej misji twymi wrogami) siedzą na północnym zachodzie i południowym zachodzie. Obie wrogie bazy są duże i silnie bronione; z czego mocniejsza jest atrydzka. Możesz ją "ugryźć" jedynie od południa, a i tam będą miały miejsce straszne jatki, ponieważ dojścia chronią wieżyczki rakietowe i artyleryjskie. Harkonneni mogą być atakowani od trzech kierunków: północy i południa; kierunek zachodni jest najtrudniejszy, bo chroniony przez wieżyczkę rakietową.
Terytorium Wschodnie:
Ta misja jest łatwiejsza niż jej zachodni odpowiednik. Swoją dobrze ufortyfikowaną bazę masz w centrum mapy, kosmodrom jest nieco na zachodzie. Jeśli chcesz, zakup MCV i stwórz swą drugą bazy na północ od kosmodromu. Atrydzi czają się na zachodzie - od południa dojście jest silnie bronione, łatwiej zaatakować od zachodu. Harkonnenowie są na południowym zachodzie; dojście do nich jest od północy i zachodu - oba jednak bardzo silnie bronione. Możecie się spodziewać, że wasza baza przeżyje ciężkie chwile, także od zaskakującego ataku od tyłu...
Podpowiedzi:
Skomplikowana misja! Najszybciej jak tylko możecie na wszelkie sposoby fortyfikujcie swój kosmodrom. Wytrzymując masowe ataki, próbujcie wyprowadzać uderzenia na wroga. Trudno tu coś doradzać, sytuacja jest tak skomplikowana, że musicie liczyć głównie na własne wyczucie sytuacji...
*****************************************
Misja 7
Założenia:
Rozwal Imperatora i Atrydów!
Nowe jednostki:
Deviator Tank, Rocket Turret, IX Research Center
Podpowiedzi:
Ty i twoi najemnicy są w północno-zachodnim sektorze mapy. Twa baza jest niestety otwarta na wrogie ataki, zatem szybko napraw ten błąd natury, fortyfikując ją, szczególnie od strony południa (i północy zresztą też...). Daj tam dużo, dużo rakietowych wieżyczek! (Atrydzi będą atakować ornitopterami...) Pamiętaj jednak by zostawiać w murach małe przerwy, tak by najemnicy mogli się swobodnie poruszać. Atrydzi i Imperator siedzą sobie w 3 miejscach: na południu jest raczej średnia baza, chroniona przez 3 wieżyczki i niewielką grupę lekkich jednostek. Dojść do niej można tylko przez wschodnią flankę. Druga baza jest na wschodzie. Jest silniej broniona, można atakować ją od zachodniej strony. Trzecia i najważniejsza baza jest w północno-wschodnim rogu mapy. Tam właśnie siedzi sobie Imperator - bardzo dobrze chroniony przez mury, wieżyczki itp. atrakcje. Swej szansy szukaj od ataku z południa i wschodu, a jak chcesz zobaczyć co oznacza "rzeź", zaatakuj od północnego zachodu. Naturalnie mówię tu o rzezi twych jednostek...
Gra zapewne zacznie się od ataków na ciebie. Przetrzymaj to i spróbuj przejąć zapasy przyprawy w drugiej bazie Atrydów. Właściwie to, którą bazę Atrydów zaatakujesz na początku, zależy tylko od ciebie. Tak czy siak będzie to rozgrzewka przed atakiem na bazę Imperatora. W każdym razie nie próbujcie tego (tj. ataku na bazę Imperium) robić zbyt szybko, a po każdym skutecznym ataku na Atrydów poświęćcie sporo czasu i kasy na regenerację sił. Pamiętaj, że najemnicy to bardzo cenni pomocnicy - ale mający swoją cierpliwość; gdy będziesz ponosił zbyt wielkie straty, po prostu odmówią dalszej współpracy. Atakując bazy Atrydów koncentrujcie się raczej na przejmowaniu budowli, niż ich zniszczeniu.
Atak na główną bazę to już inna para kaloszy. Praktycznie nie ma szansy by zdruzgotać ją jedną ofensywą. Dużo skuteczniejszą metodą będzie atak na wybrany cel (tu: eliminacja kolejnych wieżyczek), odskok, regeneracja sił, kolejny atak. Stosuj tu Deviatory i Siege Tanki (te ostatnie raczej w drugiej linii). Po zniszczeniu większości wież spróbuj jednoczesnego ataku z wszystkich dostępnych kierunków. Robić save'y, powtarzać do skutku ;), kiedyś się uda.
************************************
Misja 8
Założenia:
Wykończ wszystkich!
Nowe jednostki:
Ordos Palace, Saboteur
Porady:
Bazę masz w północno-zachodnim rejonie mapy. Tamże w pobliżu są najemnicy. Wrogie bazy: niewielka baza Imperium znajduje się na wschodzie mapy, mniej więcej w połowie jej wysokości. Jest lekko broniona i otwarta na atak od południa. Harkonneni siedzą sobie na południowym zachodzie. Atakując ich od wschody, nie powinieneś mieć z nią specjalnych kłopotów, naturalnie przy założeniu, że zaatakujesz dość sporymi siłami. Atrydzi umocnili się w północnym wschodzie mapy. Najsłabiej broniona jest północno-zachodnia strona. Atakując znajdujący się tam Pałac, nie rób tego od północnego wschodu - tam są najsilniejsze umocnienia.
Nie masz (wbrew pozorom) zbyt dużo miejsca na rozbudowę swej bazy, tj. musisz postawić sporo struktur by zwyciężyć, więc musisz oszczędnie gospodarować miejscem. Już od początku spodziewaj się wizyt od południa i ataków z powietrza. Szczególnie agresywni będą tu Atrydzi, którzy co najmniej dwa razy zaatakują większymi siłami. Wbrew pozorom najlepiej zacząć tym razem od... największej bazy. Zmiękcz obronę (mur) najemnikami i atakuj. Próbuj przejmować koszary i twórz tam inżynierów. Zniszcz pałac Atrydów, gdyż dzięki niemu ci mogą używać Fremenów. Po pokonaniu Atrydów weź się za bazę Imperium. Bardzo wskazane jest przejęcie w niej (inżynierami) Heavy Factory, co umożliwi szybką produkcję większej ilości ciężkich pojazdów. Teraz szybko ruszaj na bazę Harkonnenów. Idąc na nią od wschodu, powinieneś bez większego problemy rozjechać ją swymi czołgami; można też z powodzeniem wykorzystywać Deviatory. Atak koncertuj na ixiańskim centrum badawczym; gdy je wyeliminujesz, Harkonneni nie będą mogli produkować Devastatorów, a to znaczy, że już po nich.
***************************************
Misja 9
Założenia:
Rzuć wrogów na kolana!
Nowe jednostki:
Brak
Terytorium Zachodnie:
Na północnym wschodzie masz wielkie złoża przyprawy i bazę najemników. Na wschód od ciebie znajduje się baza Harkonnenów, a za nią z kolei baza Imperium. Harkonnenów można atakować od zachodniej lub południowej flanki. Odradzam jednak atak od południa, gdyż mogą cię zaatakować wysunięte szpice wojsk Imperium. Jak nietrudno się domyślić, Imperium można atakować od południa, a także od zachodu; jednak wcześniej należy pozbyć się Harkonnenów. Baza Imperium jest bardzo silnie broniona; musisz atakować ją naprawdę dużymi siłami, większymi od tych, które zapewniały ci zwycięstwo w poprzednich misjach! A ponadto masz jeszcze Atrydów w południowo-zachodnim sektorze mapy. Będzie ciężko...
Taktyka dla tej misji:
Zajmij się najszybciej jak możesz Harkonnenami. Najpierw zajmij się murami i wieżyczkami, potem spróbuj szybkim rajdem inżynierów przejąć Pałac Harkonnenów (NIE NISZCZ GO!!! PRZEJMIJ!!!). Mając tę budowlę, możesz mieć pociski Death Hand. Tymi zaś atakuj ixiańskie centrum badawcze, by uniemożliwić wrogowi produkcję Devastatorów, jak również spróbuj w ten sposób zniszczyć Heavy Factory. Bez tych budowli ludzie Vladimira leżą i kwiczą. Teraz atakuj bazę Imperium, w podobny sposób (możesz wykorzystać Death Hand, ale uważaj by nie zniszczyć Pałacu). Gdy przejmiesz Pałac Imperium, możesz mieć Sardaukarów. Na koniec zaatakuj wszelkimi możliwymi siłami Atrydów. Wystrzegaj się jednak ataku od północy, gdyż wykrwawisz się na umocnieniach. No ale Death Hand też czyni cuda... Tu już zostawiam to twej inwencji.
Terytorium Wschodnie:
Bazę masz na północnym zachodzie mapy. Bazę najemników znajdziesz trochę dalej na południe. Nawiasem mówiąc jest nad podziw dobrze umocniona, z kosmodromem i fabryką ciężkiej broni. Na zachód od tego obozu znajdziesz pierwszy obóz Imperium. Ciekawostką jest, że jest ona właściwie dwiema oddzielnymi bazami - na wschodzie znajdują się głównie elektrownie, zaś zachodni sektor to głównie fabryki. Logika wskazuje, że lepiej najpierw atakować od wschodu. Gdzieś na południowym wschodzie od imperialnej bazy usadowili się Atrydzi. Dostęp do niej prowadzi przez dwie bramy (na północy i południu), obie dość dobrze bronione przez wieżyczki rakietowe. Sugeruję atak od północy; warto tam mieć sabotażystów lub inżynierów, gdyż właśnie na północy są zgrupowane najcenniejsze budowle w bazie. Harkonneni zadekowali się na południowym zachodzie. Oba dojścia (od północy i wschodu) są silnie bronione. W pobliżu tej bazy znajdziecie deserek - mini-obóz Imperium, z Pałacem Imperatora.
Taktyka dla tej misji:
Zacznij od tej podzielonej bazy Imperium, atakując jej wschodnią część. Jest broniona raczej dość symbolicznie, a brak energii szybko rzuci na kolana imperialnych żołnierzy. Kolejni do golenia są Atrydzi. Oczyść północny rejon ich bazy z systemów obronnych. Teraz kieruj się na zachód, gdzie jest sporo elektrowni. Bez energii wieżyczki broniące Pałacu są już raczej mało groźne. Przejmij pałac!
Teraz baza Harkonnenów. Będzie ciężko... Spróbuj kombinowanego ataku czołgów i sabotażystów na wieżyczki strzegące dostępu do bazy. Przedtem jednak zrób save ;). Jeśli chcesz, możesz wcześniej spróbować ominąć bazę Harkonnenów sabotażystami i spróbować szczęścia z mini-bazą Imperium... ale to już twa wola. W każdym razie pokonanie Harkonnenów (w przeciwieństwie do bazki Imperium) będzie ciężkim zadaniem. Ale w końcu się na pewno uda! (Musisz tylko pamiętać by nieustannie produkować posiłki i atakować naprawdę wielkimi grupami oddziałów.)
Long Live Ordos!
##############
•Harkonneni
Misja 1
Założenia:
Wydobądź przyprawę o wartości 2500 kredytów
Terytorium Wschodnie:
Znajdujesz się w zachodniej części mapy. Spore złoża przyprawy znajdziesz na północnym wschodzie. Wróg zaatakuje najprawdopodobniej z południa, lekką piechotą.
Terytorium Zachodnie:
Znajdujesz się na północy, w pobliżu jest sporo przyprawy. Wróg zasadniczo może zaatakować z każdej strony....
Porady:
Nie szukaj zwady. Postaw fundamenty, rafinerię i szybko wydobywaj przyprawę, żołnierze niech czekają na atak wroga. Możesz dla pewności wysyłać trójkołowce na misje zwiadowcze, by odsłonić mapę. Nie szukaj wroga - on sam cię znajdzie...
***********************************
Misja 2
Założenia:
Wykończ Atrydów
Nowe jednostki:
Light Infantry, Trikes, Barracks, Light Factory, Outpost
Terytorium Zachodnie:
Znajdujesz się w północno-wschodnim rejonie mapy. Ukształtowanie terenu skutecznie zabezpiecza twoją zachodnią flankę, a atak najprawdopodobniej będzie miał miejsce z południa, lekką piechotą i trójkołowcami. Niestety nie masz za dużo miejsca na budowanie struktur, więc stawiaj je z głową. Atrydzka baza znajduje się na północnym zachodzie; Atrydzi mają na stanie radar, więc trudno będzie ich zaskoczyć.
Terytorium Wschodnie:
Twa baza jest dość bezpieczna, w rejonie północnego zachodu. Atrydzi siedzą na południowym wschodzie i również jest skutecznie broniona przez układ terenu. Mają tam m.in. fabrykę lekkiej broni, więc można spodziewać się sporej liczby trójkołowców.
Porady:
Jak najszybciej postaw koszary, nie zaszkodzi też mieć na stanie radar. Wróg atakuje od strony południa, zniszcz go i przeprowadź zmasowane kontruderzenie na jego bazę. Dobrze jest mieć na stanie dużo trójkołowców (mniej więcej w stosunku 2:1 do piechoty). Nie powinniście mieć tu specjalnych problemów. Ale radzę zostawić w bazie jakieś odwody na wypadek desantu wroga!
***********************************
Misja 3
Założenia:
Zniszcz bazę Atrydów w Siczy Tabr i wykończ wszystko co żyje
Nowe jednostki:
Trooper, Quad, Wall
Terytorium Górne:
Znajdujesz się na północy mapy. Teren zabezpiecza cię tylko od wschodu, więc pozostałe kierunki zabezpiecz murami. Złoża przyprawy znajdują się na zachodzie. Wróg dysponuje piechotą, szturmowcami oraz trójkołowcami i Quadami, zaś jego baza jest na południu. Najlepiej zaatakować ją od zachodu, można też próbować od północy, ale tam jest silniejszy opór (ew. można związać siły wroga na północy i zrobić w tym czasie obejście na zachodzie).
Terytorium Wschodnie:
Bazę masz na zachodzie; niestety nie ma tam dużo miejsca na budowle, a co gorsza teren sprawia, że od południa jesteśmy praktycznie wystawieni na atak wroga. Ten dysponuje lekkimi pojazdami i piechotą. Bazę Atrydów można skutecznie zaatakować tylko od zachodu; ale uważajcie - jest ona dobrze ufortyfikowana!
Porady:
Buduj szybko, ale z głową! Zabezpiecz murami tereny na południu. Od wroga dzieli cię spory dystans, co zapewnia pewien komfort - przez jakiś czas po prostu nic ci nie przeszkadza, więc mądrze spożytkuj to na rozbudowę i fortyfikację bazy. Upgradeuj koszary i fabrykę lekkiej broni. Koncentruj się na produkcji trójkołowców, które będą twą główną siłą uderzeniową; Quady i lekką piechotę wykorzystuj raczej jako obronę swej bazy, ew. wyślij je wcześniej z zadaniem przełamania murów przed atakiem trójkołowców. Gdy zrobią wyłom, trójkołowce powinny szybko zdusić opór Atrydów.
*******************************************
Misja 4
Założenia:
Wykończ wszystkich na planszy
Nowe jednostki:
MCV, Engineer, Combat Tank, Heavy Factory, Repair Pad
Porady:
Bazę masz na zachodzie, w bardzo dobrym do obrony miejscu (co nie jest bez znaczenia, gdyż wróg ma już na stanie czołgi i Fremenów). Uważaj na wrogich inżynierów, który być może będą usiłowali przejąć budynki w twej bazie. Fremenów i pojedynczą wieżyczkę znajdziesz na północy, zaś główne siły Atrydów na południu. Baza jest silnie broniona, ale spróbuj zaatakować ją od tyłu, tam opór jest najmniejszy. Spodziewaj się sporej ilości kontrataków na swoją bazę. W ogólne najpierw wykończ Fremenów, potem szybko wracaj do domu, gdyż Atrydzi będą usiłowali wykorzystać nieobecność twych sił w tym miejscu. Powstrzymaj ich, a potem rozbuduj swe siły i kontratakuj. Skuteczną metodą jest stworzenie dwóch grup uderzeniowych; małymi siłami zaatakuj od frontu, by odciągnąć wroga, a czołgami wjedź do atrydzkiej bazy od tyłu. Koncentruj swój atak na atrydzkiej fabryce ciężkiej broni, gdyż inaczej szybko pojawi się tam sporo ich czołgów i pokażą ci gdzie raki zimują.
**************************************
Misja 5
Założenia:
Wykończ Ordosów
Nowe jednostki:
Missile Tank, Carryall, High Tech Factory, Gun Turret, IX Research Center
Porady:
Zaczynasz od małej bazy na wschodzie mapy. Szybko zabezpiecz ją od północy. Musisz szybko uwijać się z budową kolejnych struktur. Wyprodukuj sporo wieżyczek - przydadzą się. Dbaj o swój radar, w tej misji odda ci nieocenione przysługi, tj. ufortyfikuj go murami i daj co najmniej dwie wieżyczki jako osłonę, plus ze dwie silniejsze jednostki jako siły szybkiego reagowania do jego obrony. Ordosi będą namiętnie próbowali go zniszczyć desantami z powietrza, a w końcu wykonają zmasowane uderzenie z południa.
Ordosi mają małą bazę na południu i drugą, większą, na północnym wschodzie. Tę mniejszą najlepiej zaatakować od tyłu; od zachodu bronią ją wieżyczki. Aby tego dokonać, wyprodukuj sporo Quadów, czołgów i szturmowców, nie zapominając o paru inżynierach. Podejdź do bazy i zwiąż siły przeciwnika na zachodniej flance. W tym czasie spróbuj inżynierami przeniknąć do tejże bazy i zająć koszary i fabrykę. To powinno przechylić losy tego starcia na twą korzyść. Po przejęciu bazy ufortyfikuj ją. Gorsza sprawa jest z większą bazą - atakować ją można od południa, ale jest tam parę wieżyczek... Zatem wytwórz sporą ilość czołgów, trójkołowców i lekkiej piechoty i wyślij je w kierunku bazy wroga. Ale jeszcze nie atakuj! Teraz stwórz drugi zespół, najlepiej ze szturmowców i Quadów, i zaatakuj najpierw wrogie wieżyczki, ściągając tam siły wroga. Gdy tego dokonasz, uderz frontalnie pierwszą grupą.
************************************
Misja 6
Założenia:
Zniszcz kosmodrom Ordosów
Nowe jednostki:
Siege Tank, Starport
Terytorium Wschodnie:
Zaczynasz na południowym zachodzie. Tereny na północy i wschodzie są dobrym miejscem na rozbudowę bazy. Ale jednocześnie jest to idealne miejsce dla wrogiego ataku, więc nie zapomnij o ufortyfikowaniu się. Na mapie znajdziesz neutralną bazę na zachodzie, małą, ale nieźle ufortyfikowaną bazę Ordosów w pobliżu swojej (im wcześniej ją wykończysz, tym lepiej) i główną bazę Ordosów w północno-wschodnim rogu mapy. Ta jest bardzo silnie broniona i ufortyfikowana.
Terytorium Zachodnie:
W północnym rejonie mapy jest neutralna baza z zapasami przyprawy. Wiesz co masz robić... Na północnym zachodzie jest inna, dość silnie broniona baza. Nie atakuj jej od wschodu, bo natkniesz się na wieżyczkę rakietową! Główna baza jest na północnym wschodzie.
Podpowiedzi:
Gdy tylko staniesz na nogi, stwórz inżynierów i zajmij neutralną bazę. Zbuduj odpowiednią ilość silosów w swej bazie, by przejąć zawarty w neutralnej bazie melanż, a zdobytą rafinerię możesz wtedy spokojnie sprzedać. Teraz możesz zająć się ufortyfikowaniem swej pierwotnej bazy. Pamiętaj, że twym celem nie jest eksterminacja Ordosów, a tylko zniszczenie ich kosmodromu! Zatem nie baw się w jakieś zmasowane uderzenia, a spróbuj szybko dostać się do kosmodromu inżynierami, przejmij go i sprzedaj. Im dłużej będziesz zwlekał, tym gorzej dla ciebie i tym silniejszy będzie opór. Ogólnie łatwiej to zrobić na wschodnim terytorium, ale tak czy siak zalecam częste robienie save.
***********************************************************
Misja 7
Założenia:
Wykończ wszystkich na planszy
Nowe jednostki:
Devastator, Rocket Turret
Podpowiedzi:
Znajdź odpowiednio duże terytorium na założenie swej bazy. A będzie ona musiała być naprawdę spora! Atrydzi kryją się w dwóch miejscach: mała baza jest na zachodzie, a olbrzymia na wschodzie. Tę mniejszą łatwo zaatakujesz od południa (ale uważaj na broniące dojścia dwie wieżyczki). Gorzej będzie z tą na wschodzie. Atak od północy to idiotyzm, zmasakrują cię niezależnie od tego, co rzucisz do ataku. Sugeruję atak od południa i południowego wschodu. W tej misji liczy się przede wszystkim szybkość działania, a jednocześnie musisz pamiętać o silnym ufortyfikowaniu swej bazy (stawiaj tyle wieżyczek ile tylko możesz!). Trudno to pogodzić, więc po prostu musisz często robić save ;). Nawet fortyfikując swą bazę musisz jednocześnie atakować wroga! Zacznij naturalnie od mniejszej bazy. Ale staraj się przejąć silosy i rafinerie, gdyż tutaj każdy kredyt jest na wagę złota. Teraz stwórz potężną armię i uderzaj z południa na główną bazę! Atakując ją zniszcz na samym początku High Tech Factory oraz elektrownie, co spowolni albo zatrzyma proces odtwarzania wrogich jednostek. Nie zapomnij o pozostawieniu w swej bazie sił odwodowych, na wypadek kontrataku czy desantu!
*********************************
Misja 8
Założenia:
Wykończ Ordosów
Nowe jednostki:
Death Hand Missile, Harkonnen Palace
Porady:
Znajdujesz się w południowo-wschodnim sektorze bazy. Na północnym zachodzie jest obóz ordoskich najemników, chroniony przez jedną wieżyczkę, ale jego eliminacja nie będzie zbyt prosta, niestety. Na północnym zachodzie jest silnie broniona baza Atrydów. Nic, tylko się popłakać ;).
Zacznij od szybkiego stworzenia swej bazy i ufortyfikowania jej północnej flanki, stawiając tam możliwie dużo wieżyczek. Elektrownie buduj z kolei na jej południu, w ten sposób unikniesz (w miarę) ich szybkiej destrukcji przez wroga. Na południowym wschodzie bazy jest sporo przyprawy, tam też stawiaj rafinerię. Możesz spodziewać się ataków z powietrza i dużej ilości rajdów wroga, dokonywanych stosunkowo małymi siłami oraz ataków sabotażystów i najemników. Staraj się przejąć inżynierem fabrykę ciężkiej broni w obozie najemników. Ale uważaj, bo gdy tego dokonasz, Atrydzi będą próbowali zniszczyć ten obóz! Bazę Ordosów atakuj pociskami Death Hand, starając się zniszczyć kosmodrom i ixiańskie centrum badawcze. Nie zajmuj się zbytnio Atrydami, po prostu powstrzymuj ich ataki, inaczej nigdy nie będziesz w stanie wygrać tej misji. A jeśli zdrowo skopiesz im tyłki, ogłoszą swoją neutralność - i po kłopocie. Po skutecznym ataku rakietowym na bazę Ordosów atakuj ją dużymi siłami od tyłu, koncentrując się na elektrowniach i fabryce ciężkiej broni.
***********************************
Misja 9
Założenia:
Wykończ każdego, kto nie jest Harkonnenem!
Nowe jednostki:
Brak
Terytorium Górne:
Zbuduj swą bazę w rogu mapy na południowym wschodzie. Dzięki temu będziesz zabezpieczony od dwóch stron, a ataki n-pla będą mogły naciągać zasadniczo tylko od zachodu. Wróg posiada... 5 (!) baz.
Na dalekim południu jest średniej wielkości baza Atrydów. Najlepiej atakować ją od wschodniej strony. Na północ od ciebie jest baza Imperium, można do niej podejść od południa i zachodu (ale tam jest silniej broniona). Kolejna baza Atrydów (nieduża) jest nieco dalej od dwóch pierwszych obozów i nie powinna być trudnym orzechem do zgryzienia, można ją atakować od wschodu i zachodu. Główna (i już w sumie czwarta) baza Atrydów jest na samej górze mapy. Prawdę powiedziawszy trudno wskazać najlepszy kierunek ataku, gdyż tak czy siak jest silnie broniona. Sugeruję jednak uderzenie z południa. Ostatnia, piąta, główna baza Imperium, jest na północnym zachodzie. Nawet nie próbuj atakować jej od południa, gdzie jest pałac cesarski. Moim zdaniem najlepiej uderzyć na nią ze wschodu.
Terytorium Dolne:
Ta mapa jest chyba łatwiejsza do przejścia. Masz swoją bazę w północno zachodnim sektorze mapy, wróg może uderzać od południa i zachodu. Przeciwnicy posiadają cztery bazy. Na południowym wschodzie znajdziesz mały i niemal nie broniony obóz najemników (mają sporo przyprawy!). Jjjupikjej! Na północnym wschodzie jest mała, ale silnie ufortyfikowana baza Atrydów. W centrum mapy znajduje się główna baza Imperium. No i pozostała nam jeszcze centrala baza Atrydów, naturalnie bardzo silnie ufortyfikowana, gdzieś na południu...
Porady ogólne:
Zacznij od szybkiego ufortyfikowania swej bazy. Wrogowie posiadają miażdżącą przewagę liczebną, więc nie baw się w żadne ofensywy na początku, bo cię po prostu zgniotą i wdepczą w zie... w diu... no, w piasek ;). Im szybciej nastawiasz masę wieżyczek na potencjalnych kierunkach ataku wroga (o murach nie wspominając), tym lepiej dla ciebie. Dopiero potem możesz zacząć myśleć o tworzeniu sił ofensywnych.
Porady dla Terytorium Górnego:
Zacznij od eliminacji północnej bazy Imperium - zniszcz ją albo przejmij inżynierami (atakując od tyłu), wiążąc przedtem obrońców atakiem od góry. Teraz zajmij się małą bazą Atrydów. Następną w kolejności powinna być główna baza Imperium. Uderz na nią od wschodu, niszcząc w pierwszej kolejności elektrownie i fabryki. Teraz w podobny sposób zaatakuj główną bazę Atrydów. Gdy się z nią uporasz, wykończenie pozostałej bazy Atrydów to już będzie bułka z masłem.
Porady dla Terytorium Dolnego:
Gdy tylko rozbudujesz swoją bazę, wyprodukuj sporo oddziałów i atakuj główną bazę Imperium. Postaraj się przejąć Construction Yard i - w miarę możliwości - rafinerię, wszystko inne można zasadniczo niszczyć. Jednocześnie jednak musisz powstrzymywać zaciekłe ataki Atrydów na swoją bazę! Po zdobyciu/zniszczeniu bazy Imperium zajmij się najemnikami. Gdy tego dokonasz, zregeneruj siły i atakuj główną siedzibę Atrydów. Na samym końcu zgnieć pozostałą atrydzką bazę.
Hail Vladimir Harkonnen!
Solucja pochodzi z magazynu Cd-Action, autor Dżoseph
Solucje dodane przez: BuTcHeR
Chcesz dodać solucje do tej gry?
Opublikowane solucje będą nagrodzone darmowym kredytem którego ilość zależy od jakości solucji.
Musisz być zalogowany by dodawać solucje.